Šiaurės Lenkijos architektūros ir dailės paminklai: vadovas

Prekės ženklas: Vilniaus dailės akademijos leidykla

Prekės kodas: 9789955624783

Pardavėjas: ManoKnyga.lt

Kaina: 19.99

Senosios istorijos ir dailės reiškiniai, meno stiliai, susiformavę Vakarų Europoje, Lietuvą dažniausiai pasiekdavo per lenkų, prūsų, vokiečių žemes. Glaudūs Lenkijos ir Lietuvos valstybės politiniai, ekonominiai ir kultūriniai saitai lėmė nemažai dailės ir architektūros raidos bendrumų. Tiek dabartinės Lenkijos, tiek ir Lietuvos teritorijoje kadaise dirbo tie patys meistrai, panašiu metu prigijo tapačios architektūros ir meninių dirbinių formos. Vadovas supažindina su kaimyninės Lenkijos šiaurinės dalies architektūros ir dailės paminklais, jo rengėjai taip pat siekė atkreipti dėmesį į Lietuvos istorijos ir meno palikimą svetur. Šioje Lenkijos teritorijoje gausu vietovių, kurių paminklai liudija Lietuvos vardą. Vadove aptariamas Šiaurės Lenkijos regionas, apimantis istorines Vakarų Pamario, vadinamas Ščecino, Rytų Pamario, vadinamas Gdansko, ir Varmės bei Mozūrų žemes. Pagal dabartinį administracinį suskirstymą tai yra Vakarų Pamario, Pamario ir Varmijos Mozūrų vaivadijos. Keliaujant iš Lietuvos taip pat kertamos kadaise Lietuvos Didžiajai Kunigaikštystei priklausiusios žemės, dabar – Palenkės vaivadija. Šio krašto architektūrai ir dailei didelę įtaką darė Skandinavijos, Vokietijos, Nyderlandų meno procesai, todėl ji skiriasi nuo kitų Lenkijos regionų. Be to, pajūrio miestai, priklausę Hanzos pirklių sąjungai, gyvavusiai nuo XIII a. iki 1669 m., garsėjo ypatingomis laisvėmis ir didžiuliais turtais. Savitais architektūros ir dailės paminklais ypač pasižymi Gdanskas. Krašto architektūrai būdingi du stiliai: gotika, klestėjusi nuo XIII a. iki XV a. vidurio, ir renesansas, pasireiškęs XVI–XVII a. Šiaurės Lenkijos gotiką architektūroje reprezentuoja didelės halinės ir bazilikinės šventovės, mūrinės kryžiuočių pilys. Taip pat šiame regione gausu gotikos skulptūrų (Gražiųjų Madonų, Nukryžiuotojo, šventųjų atvaizdų) ir tapybos paminklų. Renesansas, daugiausia manieristinė jo atmaina, ryški altorių, antkapių, stalių puošyboje. Skaitytojų patogumui leidinyje skirtingomis spalvomis pažymėti keturi galimos kelionės etapai: Seinai–Gdanskas, Gdanskas, jo apylinkės, Gdanskas–Suvalkai. Vartojami tradiciniai lietuviški vietovardžiai, greta pateikiama jų dabartinė lenkiška forma. Jeigu vietovės pavadinimas kito, nurodomi ir jo istoriniai atitikmenys. Kiti vardai lietuvinami, originalo rašyba taip pat pateikiama skliausteliuose. Rengiant šią knygą bendradarbiavo Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros instituto mokslininkų kolektyvas ir Dailės istorijos ir teorijos katedros studentai. Ekspedicijų į Šiaurės...